עינוגי מוצארט \ סיקור תחרות Mozart100 מאת ספידי שגב

השותפים שלי לדרך

לוגו אוקלי

logo high5

Pandazzz
Suunto white

עינוגי מוצארט \ סיקור תחרות Mozart100 מאת ספידי שגב

בעיני רבים זלצבורג נחשבת בעיני רבים כאחת הערים היפות באירופה. העיר מתהדרת בתרבות עשירה הכוללת בין השאר את שמו של אחד מגדולי המלחינים הקלאסיים של כל הזמנים וולפגנג אמדאוס מוצארט. מלבד כדורי השוקולד הטעימים, הנושאים את שמו נבחר השם מוצארט ליחצן את מרוץ האולטרה המפורסם החולש על פני הנוף עוצר הנשימה של הרי האלפים הסמוכים, שחלקם תועדו בסרט המופת צלילי המוזיקה.

ה 100  Mozart נחשב לפנינה של ממש במפת המרוצים האוסטרית ומושך אליו לא את טובי רצי השטח המקומיים, לצד רצים מובילים מכל העולם. מדובר במרוץ מקצועי הפועל לפי נהלים של פדרצית האתלטים האוסטרית (ÖLV) ,ומתקיים מאז 2012 עם כמות הולכת וגדלה של רצים. השנה השתתפו למעלה מ 1200 רצים ולטענת המארגנים, יש עדיין היכן לגדול. המרוץ מציע מגוון של מסלולי ריצה בנוף פסטורלי, כשהדובדבן שבקצפת ללא ספק מקצה ה 105 ק"מ הכולל 4600 גובה מצטבר ו 5 נקודות ב ITRA. אחריו, מקצים הכוללים 61 ק"מ, מרתון, 31 ק"מ, חצי מרתון וריצה עירונית של 13 ק"מ. כל המקצים החולקים את אותו מסלול באופן חלקי ומסיימים באותה נקודה, בכיכר המרכזית (Kapitel Platz) ברובע העתיק לצהלת הקהל. כל משתתף מקבל תמונה ממוסגרת של חציית קו הסיום והזדמנות לשתות כמות לא מבוטלת של בירה מקומית חינם, פיצוי על המאמץ הרב שהושקע בתחרות.

גולת הכותרת של המרוץ היא ללא ספק המראות של כדי הדשא הירוקים והיערות הסבוכים, שמהם מזדקרים הרי האלפים בשיא יופיים. בתוך היערות חולפים על פני מבני עץ ישנים, מפלים, גשרים צרים ובולי עץ. הפיתוי לעצור את הריצה ולהביט בנוף קורץ לא פעם. לעיתים יש צורך בחציית כבישים אך אל דאגה, מכוונים עומדים בצידי הדרכים ועוצרים את המכוניות עבור הרצים.

גם עמדות הרענון מושקעות מכל טוב ובנדיבות כולל בירה ורדבול (עוד גאווה מקומית, למי שלא יודע) ובניגוד למה שאנחנו מכירים בארץ, אין חלוקת כוסות או בקבוקים, כל רץ צריך לסחוב את הכוס הפרטית שלו ולמלא ממיכלי השתיה.

כל זה נשמע מפתה אבל, שלא תשלו את עצמכם, מסלול ה Mozart 100 כולל לא מעט קטעים טכניים אך עבירים הדורשים תשומת לב וניסיון בריצות שטח. סינגלים צרים עם אלמנטים של שורשים בולטים מהקרקע, סלעים ואבנים, דרדרת עם עלים היוצרים מקדם חיכוך נמוך וכמות אדירה של מדרגות, חלקם מאולתרות וחלקם מסותתות ובגדלים שונים, בעיקר בשלב האחרון של המסלול בדרך לכיכר המרכזית.

בהשוואה למרוצים אחרים בהם התחריתי בחו"ל אפשר לומר, שהרמה כאן בהחלט גבוהה אבל לא קטלנית או מסוכנת.

מי שלוקח את הירידות באיטיות ובזהירות יסתדר ללא בעיה. מי שמתכנן לקחת סיכונים ולשחרר את הרסן בירידות, שיקח בחשבון את השינויים במקדמי החיכוך ושינויי הכיוון הפתאומיים לאורך הסינגלים. רצוי גם לרוץ עם נעלי שטח בעלי סוליה אגרסיבית והכנה פיזית הכוללת חיזוק שרירי הרגליים. בהחלט לא מסלול קל.

כמתחרה, ההתרשמות שלי היתה מאד חיובית וללא ספק מדובר באירוע מושקע ומאורגן כהלכה וחוויתי. בחרתי להשתתף במקצה ה 31 ק"מ, שהחל מהעיירה הציורית Fuschl am See, אליה הגענו בהסעה מתוך מרכז העיר. עם תחילת המרוץ, קיוויתי להשאר צמוד לרצים המקומיים הצעירים ששלטו מלפנים. הקצב היה מאד אגרסיבי כבר מההתחלה. רצתי עם הדבוקה המובילה עד כמה שיכולתי. השתדלתי לצמצם פערים בירידות הטכניות אך לאחר כ 10 ק"מ הבנתי שבקצב הזה אשרוף את עצמי וקיבלתי החלטה שמוטב ליהנות מאשר להתענות. זה אפשר לי לקבוע קצב יותר שפוי וגם להביט סביבי ולצלם בעין את הנוף. אין ספק שהרמה כאן של רצי השטח בהחלט ראויה להערצה והערכה. סיימתי את המרוץ בחתיכה אחת וללא תקלות אך מותש. אין ספק שעומס החום לא היה לצידי. לא נורא…יש ימים כאלו וזה בהחלט חלק מהחוויה וההתנסות.

קשה שלא להתאהב בזלצבורג בכלל וב Mozart100 בפרט, אי אפשר לשכוח את הנופים המקסימים, את האוירה התוססת ואת תחושת האופוריה של אחרי התחרות. מעבר לכך שמדובר במרוץ מושקע עם המון מחשבה וירידה לפרטים הקטנים. התחושה מאד חמימה ואינטימית. תושבי זלצבורג גאים במרוץ שלהם, הזוכה לתמיכה כלכלית מצד הרשויות המקומיות והאזוריות ולכן מכבדים בברכה כל מי שבא להתחרות.

לדעתי, אחד מהסיבות להצלחה של התחרות, קשורה בנוחות ובגישה לעיר. לא חובה לשכור רכב או לחפש כפר נידח אי שם בתוך ההרים. די ברכבת ממינכן או וינה ואתם ישר בתוך העיר. מלונות ומסעדות יש בשפע וכמובן, שפע של אטרקציות לפני ואחרי התחרות.

האם אני מתכנן לחזור לכאן שוב בשנה הבאה? התשובה בהחלט כן ומזמין אתכם להצטרף אליי דרך תלמה ספורט, המתכננת עבורכם חבילת אירוע ייחודית ומשתלמת. ממליץ לכם לעקוב אחר העדכונים ולהירשם בקרוב.

לפרטים נוספים אודות התחרות באתר – https://www.mozart100.com/en

צירפתי קישור נוסף הכולל ראיון עם יוזף מאיירהופר מארגן התחרות

http://www.advendure.com/index.php/english/item/5140-advendure-in-mozart100-j-mayerhofer-talks-us-about-the-ultra-trail-race-of-salzburg#.WyiwvlUzbm4